چه زمانی کودکان برای غذای جامد آماده هستند؟

مغز و بدن کودکان به سرعت در حال رشد است، بنابراین تغذیه صحیح و کافی آنها در سال‌های اولیه بسیار مهم است. تا یک سالگی، شیر مادر بهترین گزینه برای تغذیه کودک است، بنابراین مادر باید به تغذیه خود اهمیت دهد تا بتواند کودکش را با بهترین کیفیت تغذیه کند.

البته در شرایطی که نوزاد به صورت طبیعی نمی‌تواند از شیر مادر تغذیه کند یا مقدار و کیفیت شیر مادر، برای نوزاد کافی نیست، متخصص اطفال مصرف شیر خشک را برای کودک توصیه می‌کند. در این صورت، بهتر است شیر خشکی را انتخاب کنید که حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز کودک بوده و فرمولاسیون آن نیازهای او را برطرف سازد.

هنگامی که نوزادان به حدود شش ماهگی می‌رسند، آهن موجود در شیر مادر برای رشد آنها کافی نیست. کمبود آهن می‌تواند رشد کودک را کُند و حتی باعث شود کودک به کم‌خونی مبتلا شود. مطالعات نشان داده است که احتمال ابتلا به کم خونی در نوزادانی که فقط از شیر مادر تغذیه می‌کنند نسبت به نوزادانی که پس از شش ماهگی با غذاهای جامد آشنا می‌شوند، بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اهمیت تغذیه با شیر مادر

غذای خانگی ساده برای کودک

مزایای غذای خانگی برای کودکان

اگرچه غذای آماده کودک می‌تواند گزینه مناسبی باشد، اما در صورتی که غذاهای آماده را از برندهای معتبر تهیه نکنید، می‌توانند در دراز مدت بر رشد صحیح کودک شما تاثیر منفی بگذارند. درست کردن غذای کودک به صورت خانگی مزایای زیادی دارد:

  • می‌توانید میزان نمک و شکر غذای خانگی کودک را کنترل کنید یا کاملا آنها را حذف کنید، در نتیجه ذائقه غذایی کودک شما به مزه طبیعی مواد اولیه عادت می‌کند.
  • در بیشتر موارد، غذای خانگی کودک ارزان‌تر از غذاهای خریداری شده از فروشگاه است.
  • کودکتان با غذاها، طعم‌ها و عادات غذایی منحصر به فرد خانواده آشنا می‌شود و می‌تواند همراه با دیگر اعضای خانواده، از همان غذا بخورد. به عنوان مثال، اگر برای شام جوجه کباب درست می‌کنید، می‌توانید با توجه به سن کودک خود مقداری از مرغ را به همراه هویج و نخود فرنگی برای تغذیه کودکتان پوره کنید.
  • در نهایت اینکه لذت بردن از فرآیند واقعی تهیه غذای کودک می‌تواند بسیار آسان و سرگرم‌کننده باشد، به خصوص اگر آشپزی کردن را دوست دارید.

بیشتر بخوانید: اهمیت مصرف محصولات بدون نگهدارنده در کودکان

خوراکی‌های ممنوعه برای مصرف کودکان

پس از اینکه کودک شما مصرف غذاهای جامد را آغاز کرد، نیاز است نسبت به ابعاد مواد غذایی که برای او انتخاب و تهیه می‌کنید هم دقت داشته باشید چون در این مرحله کودک شما هنوز مهارت جویدن را به طور کامل کسب نکرده و اگر تکه‌های غذایی مناسب برای او تدارک ندیده باشید ممکن است او را در خطر خفگی یا پریدن غذا در گلو قرار دهید. برای مثال از دادن تکه‌های بزرگ گوشت یا میوه‌ها خودداری کنید.

همچنین غذاهای خاصی وجود دارند که باید از دادن آن‌ها به کودک خود اجتناب کنید، زیرا ممکن است باکتری‌های مضری داشته باشند. این غذاها شامل:

  • عسل
  • محصولات لبنی تهیه شده از شیر غیر پاستوریزه
  • کنسروهای غذای کهنه، بدون برچسب، فرورفته، زنگ زده، برآمده یا نشتی‌دار

همچنین نباید تا قبل از 12 ماهگی به نوزاد شیر گاو داد. شیر گاو می‌تواند نوزاد را در معرض آسیب‌های جدی به روده قرار دهد پس تا زمانی که کودک شما یک ساله شده و برای مصرف شیر گاو آماده شود، به او فقط شیر مادر یا شیر خشک بدهید.

غذای کودک

6 غذای خانگی ساده برای کودک

تغذیه کودکان 6 ماهه تا 2 ساله نیاز به توجه ویژه‌ای دارد، زیرا این دوره، سنین حساسی برای رشد و توسعه مهارت‌های مختلف در آن‌هاست. با تهیه غذاهای خانگی ساده و مغذی می‌توانید به طور موثری نیازهای تغذیه‌ای کودکان را برآورده و از رشد سالم و قوی آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

این 6 غذای خانگی ساده برای کودک می‌توانند گزینه‌های خوبی برای شروع باشند و با توجه به ذائقه و نیازهای خاص کودک تنظیم و تغییر پیدا کنند. همچنین، توجه به تنوع غذایی و ارائه مواد مغذی مختلف به کودکان می‌تواند به بهتر شدن سلیقه غذایی و پذیرش غذاهای متنوع توسط او کمک کند. در نهایت، تغذیه سالم و متعادل در سال‌های ابتدایی زندگی می‌تواند پایه‌گذار سلامت جسمی و ذهنی کودک در آینده باشد.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد شروع غذای کمکی کودک

1. پوره سیب زمینی و هویج، اولین غذای خانگی ساده برای کودک

پوره سیب زمینی و هویج به عنوان یکی از مغذی‌ترین غذای خانگی ساده برای کودک است که هم طرز تهیه آسانی دارد و هم سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری است. این غذا به دلیل داشتن سیب زمینی و هویج که از سوپر غذاهای مناسب کودک هستند، منبع خوبی از ویتامین آ، ویتامین سی و فیبر است، بنابراین برای آشنایی با طرز تهیه پوره سیب زمینی و هویج جزییات زیر را مطالعه کنید:

مواد لازم:

  • سیب زمینی: 1 عدد متوسط
  • هویج: 1 عدد متوسط
  • شیر مادر یا شیر خشک: به مقدار لازم

طرز تهیه:

سیب زمینی و هویج را خوب بشویید تا هیچ گونه گل و آلودگی روی سطح آن‌ها نماند. سپس آن‌ها را به کمک چاقو یا پوست‌کن، پوست بگیرید و هر دو را به قطعات مکعبی خرد کنید تا زمان پخت آن‌ها کاهش بیابد و سریع‌تر نرم شوند.

قطعات خرد شده را در آب بجوشانید تا کاملا نرم شوند. این فرآیند معمولا بین 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد. برای اطمینان از پخته شدن می‌توانید یک چنگال را در قطعات سیب زمینی و هویج فرو کنید. چنانچه چنگال به راحتی در آن‌ها فرو رفت، نشان‌دهنده این است که مواد غذایی شما به خوبی پخته شده است.

پس از پخت، سیب زمینی و هویج را با استفاده از غذاساز یا چنگال، کاملاً له کنید تا به یک قوام نرم و یکدست برسد. همچنین برای قوام بهتر، مقداری شیر مادر یا شیر خشک را به پوره اضافه کنید و هم بزنید. این کار نه تنها به بهتر شدن بافت غذا کمک می‌کند، بلکه مواد مغذی اضافی را نیز برای کودک فراهم می‌کند. پوره آماده شده را در ظرف‌های کوچک بریزید و بگذارید تا به دمای مناسب برای مصرف کودک برسد.

2. فرنی آرد برنج

فرنی آرد برنج یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که مناسب کودکان بوده و دارای قوام نرم و هضم آسان است. این غذا به دلیل استفاده از آرد برنج و شیر، منبع خوبی از کربوهیدرات‌های پیچیده و پروتئین است که برای رشد کودک ضروری هستند.

مواد لازم:

  • آرد برنج: 2 قاشق غذاخوری
  • شیر مادر یا شیر خشک: 1 پیمانه
  • آب: 1 پیمانه
  • عسل: اندکی برای شیرین کردن فرنی (فقط برای کودکان بالاتر از 1 سال)

طرز تهیه

برای تهیه فرنی آرد و برنج ابتدا آرد برنج را با آب در یک قابلمه کوچک مخلوط کنید تا گلوله‌های آرد حل شوند و مخلوطی یکدست به دست آید. سپس شیر را به تدریج به مخلوط اضافه کنید و همچنان هم بزنید تا مخلوط غلیظ و پخته شود. این فرآیند ممکن است حدود 10 دقیقه طول بکشد.

در صورت تمایل، کمی عسل به فرنی اضافه کنید. این مرحله اختیاری است و بسته به سلیقه و نیازهای تغذیه‌ای کودک می‌توانید آن را انجام بدهید.

پس از رسیدن به قوام مناسب، فرنی را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا خنک شود. این غذا می‌تواند به عنوان وعده صبحانه یا میان وعده مناسب باشد.

3. حریره بادام

یکی از غذاهای مناسب کودک، بخصوص در ماه‌های اولیه بعد از شروع غذای کمکی، حریره بادام است. برای تهیه این غذای مقوی به ساده‌ترین شکل ممکن، دستور زیر را بخوانید.

مواد لازم:

  • بادام: 6-5 عدد
  • آب: 1 لیوان
  • آرد گندم یا آرد برنج: یک قاشق مرباخوری
  • عسل: یک قاشق مرباخوری یا کمتر (برای کودک زیر یکسال عسل استفاده نکنید)

طرز تهیه:

ابتدا بادام را در آب ولرم به مدت یک تا دو ساعت خیس کنید بعد پوستش را جدا کنید. اکنون بادام را با نصف فنجان آب سرد داخل مخلوط‌کن بریزید تا خوب خرد شود. اکنون آرد و عسل را هم به این مخلوط اضافه کنید و مجدد همه مواد را با مخلوط‌کن خوب مخلوط کنید تا ترکیب یک دست شود. مخلوط آماده شده را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت بگذارید تا حریره بادام رفته‌رفته بپزد و قوام پیدا کند. حریره بادام کودک شما بعد از 10 دقیقه آماده است.

نکته: برای تهیه این غذای مقوی می‌توانید شیر مادر یا شیر خشک را جایگزین آب کنید.

4. خوراک جو یک غذای خانگی ساده برای کودک

جو به عنوان یک ماده غذایی مقوی گزینه مناسبی برای تهیه انواع خوراک و سوپ برای کودک شماست. پس آن را حتما در برنامه غذایی او قرار دهید.

مواد لازم:

  • جو پرک: نصف فنجان
  • سیب زمینی: 1 عدد
  • آب مرغ یا آب گوشت: به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا یک عدد سیب زمینی را پوست بگیرید سپس با جو پرک شسته و آب مرغ یا آب گوشت در قابلمه مناسب بریزید و اجازه دهید مواد خوراک حداقل به مدت 25-30 دقیقه خوب بپزند. بعد از این که همه مواد به خوبی پخته و نرم شدند، مواد را با مخلوط‌کن یا پشت قاشق خوب پوره کنید. خوراک جو سالم برای کودکتان آماده است.

5. سوپ سبزیجات و عدس

سوپ سبزیجات و عدس، غذایی مقوی و سرشار از پروتئین و ویتامین‌ و مناسب برای کودکان است. این سوپ با ترکیبی از عدس، هویج، سیب‌زمینی و کدو سبز تهیه می‌شود. هر یک از این مواد غذایی، به تامین نیازهای مختلف تغذیه‌ای کودک کمک می‌کنند.

مواد لازم:

  • عدس: ¼ پیمانه
  • هویج: 1 عدد کوچک
  • سیب زمینی: 1 عدد کوچک
  • کدو سبز: 1 عدد کوچک
  • آب مرغ یا آب گوشت: 2 پیمانه
  • روغن زیتون: 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه:

ابتدا عدس را بشویید و بگذارید خیس بخورد تا زمان پخت آن کوتاه‌تر و بهتر پخته شود سپس هویج، سیب زمینی و کدو سبز را بشویید، پوست بگیرید و به قطعات کوچک خرد کنید تا زمان پخت آن‌ها کاهش بیابد.

اکنون در یک قابلمه، همه مواد را با آب مرغ یا آب گوشت مخلوط کنید. استفاده از آب مرغ یا آب گوشت به سوپ طعم و مواد مغذی بیشتری می‌دهد. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید مواد کاملاً پخته و نرم شوند. این فرآیند ممکن است بین 30 تا 40 دقیقه طول بکشد.

پس از پخت، مواد را با استفاده از یک مخلوط‌کن یا پوره‌ساز له کنید تا سوپ یکدست شود و کودک بتواند به راحتی آن را بخورد. در نهایت، کمی روغن زیتون به سوپ اضافه کنید و هم بزنید. روغن زیتون به افزایش ارزش تغذیه‌ای سوپ کمک می‌کند و برای رشد سالم کودک مفید است.

6. ماست و میوه

ماست و میوه، یک میان وعده سالم و خوشمزه برای کودکان است که می‌تواند به عنوان دسر نیز سرو شود. این ترکیب به دلیل داشتن ماست و میوه‌های تازه، منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و ویتامین‌هاست.

مواد لازم:

  • ماست: 1 پیمانه
  • موز: 1 عدد کوچک
  • سیب: 1 عدد کوچک
  • عسل: به مقدار کم (اختیاری و فقط برای کودکان بالای 1 سال)

طرز تهیه

ابتدا موز و سیب را خوب بشویید، پوست بگیرید و به قطعات کوچک خرد کنید بعد ماست را در کاسه‌ای بریزید. سپس قطعات میوه را به ماست اضافه کرده و مخلوط کنید تا یک ترکیب یکنواخت به دست بیاید.

در صورت تمایل، مقداری عسل به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید. عسل می‌تواند طعم شیرینی به میان وعده اضافه کند، اما باید توجه داشت که برای کودکان زیر یک سال مناسب نیست.

این میان وعده خوشمزه و مقوی را می‌توان به عنوان دسر بعد از وعده‌های غذایی یا به عنوان یک میان وعده در طول روز به کودک ارائه داد.

بیشتر بخوانید: میزان کلسیم مورد نیاز کودکان در سنین مختلف چقدر است؟

ماست ماجان

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه ماست و میوه کودک خود را غنی‌تر کرده و از ارزش تغذیه‌ای و مواد معدنی و ویتامین‌ها در آن اطمینان حاصل کنید، ماست مناسب کودکان ماجان را انتخاب کنید. این ماست که اولین و تنها ماست پروبیوتیک مناسب کودکان در ایران است، از ترکیب شیر پاستوریزه، شیر تغلیظ شده بدون چربی، خامه پاستوریزه و باکتری‌های زنده مفید (پروبیوتیک) تولید شده و برای حفظ تعادل و سلامت بدن کودکان مفید است.

ماست مناسب کودکان ماجان تا 21 روز امکان نگهداری داشته و برای کودکان بالای 6 ماه قابل استفاده است.

غذاهای آماده کودک ماجان، جایگزینی مناسب برای هر زمان

اکنون که با طرز تهیه 6 دستور غذای خانگی ساده برای کودک نوپای خود آشنا شدید، باید بدانید که ماجان به عنوان تولیدکننده محصولات غذایی مناسب مانند انواع شیر، پنیر و ماست برای کودکان، طیف گسترده‌ای از غذاهای آماده کودک را هم تولید کرده است. این غذاهای آماده کودک نه تنها با رعایت استانداردهای کیفی بالا تهیه می‌شوند، بلکه گزینه‌های مناسبی برای استفاده در هر زمان و مکان هستند. بنابراین اگر دنبال غذای خانگی ساده برای کودک خود هستید اما زمان تهیه آن را ندارید حتما غذاهای ماجان را در نظر داشته باشید.

غذاهای آماده ماجان با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، به والدین این امکان را می‌دهند که در هر شرایطی، تغذیه سالمی برای کودک خود فراهم کنند. این غذاها به دلیل غنی شدن با انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری از برند معتبر DSM سوئیس، نه تنها برای سلامت کودکان مفید هستند، بلکه با بسته‌بندی تتراپک سه‌لایه، نیاز به مواد نگهدارنده نداشته و به‌صورت کاملا استریل تهیه می‌شوند. همین ویژگی‌ها آن‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای زمان سفر، خرید، یا هر فعالیت خارج از منزل با کودک تبدیل می‌کند. از مزیت دیگر این محصولات این است که قبل از باز شدن نیازی به نگهداری در یخچال ندارند و ماندگاری بالایی تا 6 ماه دارند.