روش‌های نگهداری غذای کودک

معمولا یکی از دغدغه‌های والدین پس از شروع غذای کمکی برای نوزاد این است که چگونه آن را نگهداری کنند تا سالم بماند. به عبارتی پس از اینکه غذای کودک خود را به روش خانگی آماده کردید، لازم است تا مطمئن شوید که آن را با روش درستی نگهداری می‌کنید. در این صورت، غذاهای شما تازه، ایمن و خوش طعم باقی می‌مانند.

2 روش کلی برای نگهداری از غذای خانگی کودک وجود دارد: نگهداری در یخچال و نگهداری در فریزر. در ادامه به بررسی هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

غذای کودک در یخچال

روش نگهداری غذای کودک در یخچال

نگهداری غذای خانگی کودک شما در یخچال در صورتی می‌تواند گزینه مناسبی باشد که کودک آن را تا 48 ساعت پس از قرار دادن در یخچال میل کند. به منظور افزایش سرعت برای غذا دادن به کودک، می‌توانید غذاهای پوره شده را در ظروف جداگانه نگهداری کنید. این روش نگهداری، نیاز به هر مرحله اضافی دیگری مثل یخ‌زدایی را از بین می‌برد.

فقط حتما تاریخ تهیه غذای مورد نظر را روی ظروف بنویسید تا مطمئن شوید غذا در طول 48 ساعت مصرف یا به فریزر منتقل می‌شود. در غیر این صورت، از دادن غذایی که بیشتر از مدت زمان ذکر شده در یخچال مانده است، به کودک خودداری کنید.

نکات نگهداری غذای کودک

روش نگهداری غذای کودک در فریزر

یکی از راه‌های نگهداری غذای خانگی کودک با طول عمر طولانی‌تر (حداکثر 3 ماه)، روش نگهداری در فریزر است. ساده‌ترین راه برای انجام این کار، استفاده از کیسه‌های پلاستیکی است و برای هر غذا از کیسه‌های جداگانه استفاده کنید. این روش سریع و آسان است و مناسب هر مادری است که می‌خواهد راهی آسان برای تهیه و نگهداری غذای خانگی کودک خود داشته باشد.

توصیه‌هایی برای نگهداری غذای کودک در زمان مسافرت

نگرانی دیگری که والدین هنگام سفر با کودک خود دارند این است که چگونه غذاهای خانگی کودک را با خود به سفر ببرند. یکی از راه‌ها برای انجام این کار این است که از کیسه‌ها و ظرف‌های چند جداره استفاده کنید. همچنین اگر بیش از چند ساعت بیرون هستید، می‌توانید از کیسه‌های یخ برای تازه نگه داشتن غذا استفاده کنید.

اگر در زمان بیرون رفتن یا مسافرت امکان سرد نگه داشتن غذا را ندارید، باید آن را در اسرع وقت (حداکثر طی 4 ساعت) مصرف کنید. در غیر این صورت، غذای مورد نظر را دور بریزید و از دادن آن به کودک خودداری کنید.

7 روش ساده برای نگهداری از غذای کودک

برای نگهداری از غذای کودکی که احتمالا تمام روز مشغول تهیه آن بوده‌اید، به یک فریزر غول‌پیکر نیاز ندارید. فقط کافی است اصول اولیه و نکات نگهداری غذای کودک را بدانید و از روش‌های خلاقانه و ظروف مناسب استفاده کنید. در ادامه، 7 روش ساده را برای نگهداری از غذای کودک به شما پیشنهاد می‌کنیم. این روش‌های آسان را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما کاربردی‌تر است.

1. استفاده از قالب یخ

با استفاده از قالب‌های یخ، می‌توانید غذای کودک خود را به وعده‌های مساوی تقسیم و آن‌ها را به راحتی ذخیره کنید. قالب‌های یخ که در شکل‌های متنوعی در بازار به فروش می‌رسند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی در فریزر قرار بگیرند و جای چندانی را هم اشغال نکنند.

برای استفاده از این روش، قالب یخ خود را قبل از استفاده بشویید و ضدعفونی کنید. هر یک از خانه‌های قالب یخ را با غذای کودک پر کنید و داخل فریزر قرار بدهید. برای اینکه غذا به قالب نچسبد و راحت‌تر از آن خارج شود، می‌توانید از کیسه‌های پلاستیکی یا سلفون استفاده کنید.

توصیه می‌کنیم برای اینکه غذای کودک بوی دیگر مواد غذایی منجمد شده در فریزر را به خود نگیرد یا احتمال آلوده شدن آن به صفر برسد، از قالب‌های یخ در دار استفاده کنید.

2. استفاده از سینی

در این روش هم نیاز به ظروف اضافه ندارید و با استفاده از وسایل موجود در خانه، می‌توانید غذای خود را در فریزر نگهداری کنید.

در این روش، سینی را کاملا بشویید و خشک کنید، سپس سطح آن را با یک ورق کاغذ روغنی بپوشانید. غذای کودک را با فواصل منظم و با کمک قاشق روی سینی ریخته و آن را داخل فریزر بگذارید تا کاملا یخ بزند. سپس می‌توانید غذاهای منجمد شده را از سینی به کیسه‌های پلاستیکی یا ظرف‌های دردار مخصوص فریزر منتقل کنید.

البته توجه داشته باشید که این روش برای غذاهایی است که از قوام مناسب برخوردار هستند و داخل سینی پخش نمی‌شوند.

3. استفاده از کیسه‌های پلاستیکی زیپ‌دار یا کیسه فریزر

این روش بسیار آسان است. پس از ریختن وعده‌های غذایی کودک داخل کیسه‌های پلاستیکی، آن‌ها را خوب هواگیری کرده و با کمی فشار سطح آن‌ها را صاف‌تر کنید تا جای کمتری در فریزر بگیرند و قابلیت قرار گرفتن روی یکدیگر را داشته باشند. روی هر کیسه یک برچسب بچسبانید و اطلاعاتی حاوی نام غذا و تاریخ قرار دادن آن در فریزر را ذکر کنید.

4. استفاده از قالب‌های سیلیکونی

این قالب‌ها منعطف هستند و می‌توانید غذای پوره‌ای کودک را در این قالب‌ها بریزید تا منجمد شوند. سپس می‌توانید آن‌ها را پس از منجمد شدن در همان قالب‌ها نگهداری کنید، یا آن‌ها را از قالب خارج کرده و در ظروف در بسته مخصوص فریزر بریزید.

5. استفاده از قالب‌های مخصوص تهیه بستنی خانگی

با استفاده از این قالب‌ها، می‌توانید غذای کودک خود را به روشی خلاقانه در انواع شکل‌ها، اندازه‌ها و طرح‌ها منجمد کنید.

غذای کودک را آماده کنید و برای فریز کردن آن، به جای ظرف‌های معمولی از قالب‌های مخصوص تهیه بستنی یخی در خانه استفاده کنید. اکثر این قالب‌ها قابل شست‌وشو در ماشین ظرفشویی هستند و کار را برای شما ساده‌تر می‌کنند. به علاوه، وقتی کودک شما به اندازه کافی بزرگ شد، می‌توانید از این قالب‌ها برای درست کردن بستنی‌های میوه‌ای یخی استفاده کنید.

6. استفاده از شیشه‌های دردار مخصوص فریزر

این شیشه‌ها که شبیه به شیشه مربا هستند، قابلیت استفاده مجدد و بازیافت را دارند، لذا گزینه‌ای سالم‌تر برای محیط زیست در مقایسه با کیسه‌های پلاستیکی محسوب می‌شوند.

برای استفاده از این روش، مطمئن شوید که ظروف مخصوص فریزر می‌خرید، زیرا امکان خرد شدن ظرف‌های شیشه‌ای معمولی در دمای فریزر وجود دارد. بعد از اینکه غذای کودک را آماده کردید و در شیشه‌ها ریختید، آن‌ها را محکم ببندید. با این روش می‌توانید غذاها را تا 3 ماه در فریزر نگهداری کنید.

7. استفاده از ظرف‌های پلاستیکی دردار مخصوص ماکروفر

این ظرف‌ها از آنجایی که هم قابلیت استفاده در فریزر و هم داخل ماکروفر را دارند، کاربردی دو منظوره دارند. ضمن اینکه بعدها می‌توانید از همین ظرف‌ها برای ریختن تنقلات کودکان نوپای خود و راهی کردن آن‌ها به مهد کودک و مدرسه استفاده کنید.

نگهداری غذای کودک در فریزر

یخ‌زدایی و گرم کردن مجدد غذای کودک

غذاهای یخ‌زده را قبل از گرم کردن مجدد، کاملاً یخ‌زدایی کنید. ساده‌ترین راه برای انجام این کار، استفاده از یخچال است. (هرگز این کار را در دمای اتاق انجام ندهید.) همچنین می‌توانید از تنظیمات یخ‌زدایی (دیفراست) دستگاه ماکروفر خود نیز استفاده کنید. پس از یخ‌زدایی غذا، آن را ظرف مدت 24 ساعت سرو کرده و غذای یخ‌زدایی شده را مجددا داخل فریزر قرار ندهید.

وقتی غذا را گرم می‌کنید، مطمئن شوید که از آن بخار بلند می‌شود. سپس قبل از دادن غذا به کودک، اجازه دهید خنک شود. بهتر است دمای غذا را شخصا امتحان کنید.

نکات نگهداری غذای کودک

در پایان این مطلب، برخی از اصلی‌ترین نکات نگهداری غذای کودک را مرور می‌کنیم:

  • غذاهای پوره شده کودک را در قالب‌های یخ، قالب‌های مخصوص تهیه بستنی، سیلیکونی و کیسه‌های پلاستیکی زیپ‌دار فریز کنید.
  • اگر مواد غذایی را در یخچال نگهداری می‌کنید، مطمئن شوید که در ظرف دربسته و بدون هوا قرار دارند. این روش برای نگهداری غذا، حداکثر تا 48 ساعت مناسب است.
  • برای حفظ طعم، کیفیت و ارزش تغذیه‌ای، غذای کودک را با رعایت همه نکات ایمنی و بهداشتی در فریز نگهداری و عرض 1 تا 3 ماه مصرف کنید.
  • بهترین راه برای یخ‌زدایی از غذای کودک، این است که غذای را از شب قبل در یخچال بگذارید و اجازه بدهید تا در طول شب به آرامی یخ‌زدایی شود. همچنین اگر غذای کودک شما در ظرف مناسب مخصوص ماکروفر قرار دارد، می‌توانید از تنظیمات یخ‌زدایی ماکروفر خود نیز استفاده کنید.
  • غذاهایی که یخ‌زدایی و گرم شده‌اند، هرگز نباید دوباره منجمد شوند.
نحوه نگهداری غذای آماده کودک ماجان

غذای آماده کودک ماجان و سهولت در نگهداری

چنانچه به هر دلیلی نمی‌توانید غذای کودک خود را در خانه تهیه کنید و یا نگران هستید که غذایی که آماده کردید در حین نگهداری در یخچال یا فریزر ارزش غذایی خود را از دست بدهد، می‌توانید از غذای آماده کودک ماجان استفاده کنید.

این غذاها در 5 طعم مختلف فرنی برنج، حریره بادام، چند غله با خرما، گندم و گندم عسل تولید می‌شوند، به صورت آماده به مصرف بوده و نیازی به آماده‌سازی ندارند. همچنین بسته‌بندی این غذاها که از تتراپک شش لایه بوده، به شما اطمینان می‌دهد که غذای مورد نظر در هیچ یک از مراحل تولید تا فروش و نگهداری، به باکتری‌ها و میکروب‌های محیط آلوده نمی‌شود.

غذای آماده کودک ماجان از زمان تولید تا 6 ماه قابل نگهداری است، اما چنانچه بسته‌بندی آن را باز کردید، باید آن را در عرض 2 ساعت مصرف و در طول این مدت حتما در یخچال نگهداری کنید.