بهترین غذای کودک

بهترین غذای کودک

برای کودکان بین سنین 6 ماه تا 3 سال، میوه‌ها و سبزیجات تازه، غلات کامل، حبوبات، گوشت‌های پخته شده نرم، ماهی و تخم مرغ، همه گزینه‌های عالی غذایی برای رشد کودک هستند. اگر کودک شما تازه جویدن را یاد گرفته، مطمئن شوید که اولین غذاهای او نرم هستند و به راحتی قورت داده می‌شوند. (می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات را برای او له کرده و یا پوره کنید.)

در ادامه چهار نکته مهم که می‌تواند به شما در انتخاب بهترین غذای کودک مناسب زیر 3 سال کمک کند را مرور می‌کنیم.

1. غذاهای مغذی و متنوع را انتخاب کنید

اگر کودک شما کمتر از 2 سال سن دارد، تا جای ممکن به شیر دادن ادامه دهید. علاوه بر این، هر روز غذای کمکی متنوعی به کودکتان بدهید تا کودک شما شانس دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز روزانه را داشته باشد.

ارائه طیف گسترده‌ای از میوه‌ها و سبزیجات باعث می‌شود کودک شما ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز خود را دریافت کند. حتما پروتئین (شیر، لبنیات، تخم مرغ، گوشت، ماهی، مرغ یا منابع گیاهی مانند توفو، نخود، عدس، لپه یا آجیل) را در وعده‌های غذایی کودک خود بگنجانید. همچنین مقدار کمی روغن یا چربی برای انرژی دادن به غذای او اضافه کنید.

2. غذاهای محلی، فصلی و سنتی را انتخاب کنید

به گفته متخصصان تغذیه یونیسف، هر چیزی که تازه، محلی و در دسترس باشد و به طور سنتی در خانواده شما پخته و خورده شود، یک انتخاب سالم برای فرزند شماست. به یاد داشته باشید که وقتی کودک خود را با اولین غذاهای سالم در اوایل زندگی آشنا می‌کنید، در حال ایجاد عادات غذایی سالمی هستید که می‌تواند برای تمام عمر با او بماند.

3. از غذاهایی که حاوی سطوح بالای قند و نمک هستند خودداری کنید

اگر تصمیم دارید برای کودک خود غذاهای بسته‌بندی شده و آماده بخرید، مهم است که قبل از خرید، برچسب‌های تغذیه‌ای پشت محصول را بخوانید و محتوای شکر و نمک آن را بررسی کنید.

این به این دلیل است که مصرف زیاد قند، به ویژه در اوایل زندگی، می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان، افزایش وزن و شکل‌گیری عادات غذایی ناسالم در ادامه زندگی شود. رژیم غذایی سرشار از نمک می‌تواند فشار خون را حتی در کودکان خردسال افزایش دهد و همچنین بر سلامت درازمدت و ترجیحات طعم و مزه کودک شما تأثیر بگذارد.

همیشه بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که شکر اضافه ندارند. همچنین محصولاتی را انتخاب کنید که در هر 100 گرم، کمتر از 120 میلی‌گرم نمک دارند.

4. میان وعده‌ها را با دقت برنامه‌ریزی کرده و انتخاب کنید

میان وعده‌های سالم می‌توانند به مواد مغذی دریافتی کودک بیافزایند و در عین حال اطمینان حاصل کنند که کودک شما برای وعده غذایی بعدی اشتها دارد. خیار، نان سبوس‌دار، پنیر، انواع میوه‌ها مثل موز خرد یا له شده، همگی از خوراکی‌های تغذیه‌ای آسان برای کودکان هستند. همچنین می‌توانید به عنوان میان وعده به او ماست پروبیوتیک مخصوص کودک بدهید تا کودکتان از خواص و تاثیر مصرف پروبیوتیک که نوعی باکتری مفید برای دستگاه گوارش است بهره‌مند شود.

اگر می‌خواهید میان وعده‌های بسته‌بندی شده را برای کودکتان بخرید، حتما فهرست مواد آن را به دقت بخوانید، چرا که برخی از میان وعده‌های موجود در بازار، حاوی قندها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند که برای کودکان اصلا مناسب نیستند.

در نهایت، این نکته را به یاد داشته باشید: اطمینان از اینکه همه وعده‌های غذایی، از جمله میان وعده‌ها، ارزش غذایی را به رژیم غذایی کودکتان اضافه می‌کنند، می‌تواند به ایجاد عادات غذایی سالم در مراحل اولیه زندگی او کمک کند.

غذای کودک

بهترین غذای کودک برای کودکان کم وزن یا لاغر

اگر کودکتان در مقایسه با دیگر کودکان هم‌سن خود کم‌اشتهاست یا وزن کمی دارد، بهتر است با مشورت با یک متخصص تغذیه کودک، وعده‌های غذایی او را با هدف وزن‌گیری بهینه‌سازی کنید.

اگر کودکتان 6 ماه به بالا سن دارد، با لیست غذای کودک زیر می‌توانید اشتهای او را افزایش داده و به وزن گرفتن او کمک کنید و غذایی خوشمزه برای کودکان کم اشتهای خود تهیه کنید:

  • شیر مادر
  • آووکادو
  • موز
  • حبوبات
  • گوشت گاو
  • ران مرغ
  • نارگیل
  • تخم مرغ
  • لبنیات پرچرب (شیر کامل، پنیر، ماست)
  • آجیل (دانه‌هایی مثل بادام، بادام هندی، تخم کدو، تخمه آفتابگردان)
  • سیب‌زمینی
  • غلات کامل مانند کینوا
  • ماهی سالمون

با این حال هنگام تغذیه کودک کم وزن خود توجه داشته باشید که به سراغ غذاهای مضر مثل انواع فست فود، نوشابه‌ها و تنقلاتی چون چیپس و پفک نروید. این غذاها گرچه به وزن کودک شما اضافه می‌کنند اما مواد مغذی مورد نیاز برای رشد سالم او را تامین نمی‌کنند.

در عوض، روی سرو وعده‌های غذایی با مواد مغذی ضروری تمرکز کنید. اگر کودک شما در طول وعده‌های غذایی زیاد غذا نمی‌خورد، می‌توانید حداکثر ۳ میان وعده، از جمله یک میان وعده قبل از خواب را برای دادن کالری اضافی به او در نظر بگیرید.

با این حال تا حد امکان کودکتان را برای غذا خوردن تحت فشار قرار ندهید. این اتفاق فقط نتیجه معکوس خواهد داشت و در واقع می‌تواند اشتهای کودک را از بین ببرد، یا باعث لج کردن او بشود. پس حتما با باورهای غلط در خصوص تغذیه کودک آشنا باشید تا بهترین روش را برای تغذیه سالم کودک خود در نظر بگیرید.

بهترین غذای کودک

انواع غذای آماده کودک ماجان

ماجان به عنوان یکی از برندهای فعال در تولید محصولات غذایی مناسب کودک، غذاهای آماده کودک را در سبد محصولات خود قرار داده است تا والدین بتوانند در هر زمان بخصوص وقتی که بیرون از خانه یا در سفر هستند و ممکن است تهیه غذای کودک به صورت خانگی برایشان امکان‌پذیر نباشد، از غذاهای آماده سالم استفاده کنند.

غذاهای آماده کودک ماجان در 5 طعم فرنی برنج، حریره بادام، گندم، چند غله با خرما و گندم و عسل تهیه شده‌اند و از کمترین میزان شکر و نمک برای سلامت کودک دلبند شما برخوردارند.

از دیگر مزایای اصلی این غذاهای آماده که با هدف بهبود تغذیه کودکان ایرانی روانه بازار شده است، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • غنی شده با انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب برای کودکان ایرانی
  • آماده مصرف و بدون نیاز به آماده‌سازی
  • مناسب برای کودکان بالاتر از 6 ماه
  • بدون نگهدارنده، آفلاتوکسین M1، آنتی‌بیوتیک، فلزات سنگین و آلودگی‌های میکروبی (اهمیت محصولات بدون نگهدارنده برای کودکان را جدی بگیرید)
  • کمک به وزن‌گیری کودک

با غذاهای کودک آماده ماجان، در کمترین زمان ممکن بهترین غذای کودک خود را آماده کرده و او را به خوردن وعده غذایی سالم، مغذی و خوش‌طعم دعوت کنید.