نگهدارنده‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که‌ سلامتی کودک شما را با انواع بیماری‌های فیزیکی و روحی تهدید می‌کنند. بنابراین بر والدین واجب است تا به اهمیت مصرف محصولات بدون نگهدارنده در کودکان واقف باشند تا فرزندی سالم و قوی پرورش دهند.

آیا مواد نگهدارنده غذایی در رشد و تکامل کودکان تاثیر‌گذار است؟

زمان ماندگاری به ایده‌آل‌ترین مدت زمانی گفته می‌شود که می‌توان ماده غذایی را بدون افت کیفیت مصرف کرد. با استفاده از انواع نگهدارنده‌های غذایی می‌توان زمان ماندگاری خوراکی‌ها را افزایش داد. اما این نگهدارنده‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که بر سلامتی انسان به خصوص کودکان تاثیرات منفی قابل توجهی دارند.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، برخی از مواد نگهدارنده غذایی بر سیستم غدد درون‌ریز و ترشح هورمون‌ها، رشد عصبی، تکامل فیزیکی و رفتار کودکان تاثیر منفی می‌گذارند و با آنها تداخل ایجاد می‌کنند. مواد نگهدارنده شیمایی به دلایل زیر تاثیرات مخرب‌تری روی کودکان دارند:

  1. کودکان جثه ریز‌تری دارند و دوزی که از مواد شیمایی دریافت می‌کنند در نهایت بیشتر است.
  2. مغز و بدن آنها در حال رشد است و به این دلیل آسیب‌پذیرتر است.
مصرف محصولات بدون نگهدارنده در کودکان

تاثیرات مخرب نگهدارنده‌های غذایی بر سلامتی کودکان

نگهدارنده‌های غذایی به دو نوع مستقیم و غیر‌مستقیم تقسیم می‌شوند. نگهدارنده‌های مستقیم در ترکیبات مواد غذایی و نگهدارنده‌های غیر‎‌مستقیم در مراحل فرآوری و بسته‌بندی محصول مورد استفاده قرار می‌گیرند. لیست برخی از مواد نگهدارنده مضر به شرح زیر است:

  1. سولفیت‌ها: مواد نگهدارنده 220E تا 228E معمولا در غذای کودک یافت می‌شوند. در اثر مصرف این ماده نگهدارنده ممکن است علائم آلرژی و حملات آسم در نوزادان و کودکان رخ دهد.
  2. BPA: نوعی بیسفنول است که عملکردی شبیه به هورمون استروژن دارد و در بلوغ و باروری اختلال ایجاد می‌کند. این ماده می‌تواند چربی بدن را افزایش دهد و مشکلاتی در سیستم ایمنی و عصبی ایجاد کند. اگرچه امروزه استفاده از این ماده ممنوع است اما ممکن است ترکیبات این نگهدارنده غیر‌مستقیم همچنان در بسته‌بندی‌های قدیمی غذای کودک پیدا شود.
  3. فتلات‌ها: این مواد عملکردی شبیه به هورمون‌ها دارند و در رشد دستگاه تناسلی مردان اختلال ایجاد می‌کنند و خطر ابتلا به چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند. این ماده شیمایی به صورت معمول در بسته‌بندی‌های پلاستیکی یافت می‌شود.
  4. پر‌کلرات: این ماده در عملکرد تیروئید اختلال ایجاد می‌کند و می‌تواند رشد اولیه مغز را مختل کند. پرکلرات در برخی از بسته‌بندی‌های مواد غذایی خشک (برای کاهش الکتریسیته ساکن) و همچنین آب آشامیدنی نیز یافت می‌شود.
  5. نیترات‌ها و نیتریت‌ها: این دو ترکیب شیمیایی با تیروئید و اکسیژن‌رسانی خون به مغز تداخل دارند و خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهند.
  6. PFCs: پرفلوئوروآلکیل می‌توانند منجر به تولد نوزادان کم‌وزن و همچنین مشکلاتی در سیستم ایمنی، تیروئید و باروری شوند. این ماده شیمیایی معمولا در بسته‌بندی‌های مقوایی مواد غذایی موجود هستند.

نقش والدین برای مقابله با مواد نگهدارنده غذایی

متاسفانه مواد نگهدارنده غذایی در همه جا موجود هستند و امکان اجتناب کامل از این مواد شیمیایی وجود ندارد. اما می‌توان با توصیه‌های انجمن AAP، تاثیرات این مواد شیمیایی رو به حداقل رساند:

  1. تهیه مواد غذایی بدون نگهدارنده‌های شیمیایی برای کودکان
  2. میوه ها و سبزیجات یخ‌زده و گوشت‌های فرآوری‌شده کمتری را بخرید و سرو کنید. این موضوع در دوران بارداری اهمیت دو‌چندانی پیدا می‌کند.
  3. از آنجایی که گرما می‌تواند باعث نشت BPA و فتالات‌های پلاستیکی به مواد غذایی شود. هنگام استفاده از مایکروویو، برای گرم کردن غذا یا نوشیدنی از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید.
  4. ظروف پلاستیکی را به جای گذاشتن در ماشین ظرفشویی با دست بشویید.
  5. به جای پلاستیک بیشتر از شیشه و فولاد ضد‌زنگ استفاده کنید.
  6. قبل و بعد از دست زدن به غذا دست ها را کاملا بشویید و همه میوه‌ها و سبزیجات را به خوبی تمیز کنید.
  7. به طور کلی از غذاهای کنسرو‌شده و نوشیدنی‌ها کمتر استفاده کنید.
  8. فست‌فود و غذاهای فرآوری‌شده را کاهش دهید.
  9. برچسب‌های مواد غذایی را بخوانید تا با محصولاتی که استفاده می‌کنید آشنا شوید.

تغذیه کودکان با مواد غذایی بدون نگهدارنده

سالم‌ترین روش برای تغذیه کودکان، استفاده از غذاهای ارگانیک بدون هیچ‌گونه ماده نگهدارنده‌ای است. والدین در خانه می‌توانند از انواع پوره میوه، جوانه‌ها، سبزیجات آبپز و ترکیب غلات و میوه برای تغذیه فرزند خود استفاده کنند. اما ممکن است به دلیل مشغله‌های زندگی، والدین فرصت کافی برای تهیه غذایی سالم نداشته باشند؛ در این مرحله بسیار مهم است والدین برای انتخاب مواد غذایی کارخانه‌ای به نکات مختلفی اهمیت بدهند؛ یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها، عدم استفاده از مواد نگهدارنده شیمیایی در مواد غذایی مخصوص کودک است. برند ماجان با تولید انواع مواد غذایی بدون نگهدارنده‌های شیمیایی تلاش می‌کند با تغذیه سالم هر فرزندی، حس اطمینان و آرامش را به والدینش هدیه دهد.

غذای سالم برای کودکان

مصرف محصولات بدون نگهدارنده در کودکان با برند ماجان

محصولات بدون نگهدارنده ماجان برای کودکان، گزینه‌ای مناسب برای والدینی است که به‌دنبال محصولات طبیعی و سالم برای فرزندان خود هستند. این محصولات عموماً از مواد اولیه طبیعی تهیه شده و بدون استفاده از مواد شیمیایی و افزودنی‌های مصنوعی تولید شده‌اند. این ویژگی‌ها سبب می‌شود تا والدین بدون نگرانی از عوارض جانبی اجازه دهند تا کودکشان بتواند از انواع محصولات ماجان استفاده کند. در ادامه به برخی از این محصولات اشاره می‌کنیم.

شیر غنی‌شده ماجان

به‌منظور ارتقای ارزش غذایی، شیر ماجان با اضافه ‌کردن ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف غنی می‌شود. این نوع محصول برای کودکان نوپا بسیار مناسب است؛ چرا که تمامی نیازهای غذایی آنها را تأمین کرده و به رشد و تقویت سیستم ایمنی بدنشان کمک می‌کند. شیر غنی‌شده ماجان بدون استفاده از مواد افزودنی و با طعمی بی‌نظیر تولید می‌شود، بنابراین استفاده از شیرماجان به ‌عنوان یک راه‌حل مناسب برای تأمین نیازهای غذایی کودکان و ارتقای رژیم غذایی‌شان توصیه می‌شود.

اهمیت مصرف پنیر ماجان برای کودکان

امروزه پیدا کردن مواد غذایی سالم و عاری از هر‌گونه مواد نگهدارنده تبدیل به یکی از موضوعات مهم و حساس در حوزه سلامت کودکان شده است. یکی از محصولاتی که استفاده از آن برای رشد سالم در رژیم غذایی کودکان توصیه می‌شود، پنیر کودک ماجان است. این پنیر بافتی نرم دارد و به دلیل فرمولاسیون خاصش، مزه جذابی برای کودکان دارد که می‌تواند بخشی از رژیم غذایی روزانه آنها باشد.

این محصول لذیذ به حفظ سلامت و بهبود رشد و تناسب‌اندام کودکان کمک می‌کند. پنیر ماجان شامل آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سیستم ایمنی کودکان را تقویت می‌کند و به عنوان یک روش پیشگیری، از بروز بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و عفونی جلوگیری می‌کند.

غذاهای آماده مصرف ماجان برای کودکان

غذاهای کمکی آماده مصرف ماجان به والدین کمک می‌کنند تا با تهیه غذایی سالم و لذیذ، نیاز غذایی کودکان خود را برآورده کنند. این محصولات حاوی مواد مغذی مهمی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده که برای رشد و توسعه سالم کودکان ضروری هستند. همچنین، تولید غذاهای آماده مصرف ماجان به والدین کمک می‌کند تا به‌راحتی و با اطمینان بیشتری مواد غذایی مورد نیاز کودکان خود را تأمین کنند.

ماست ماجان

ماست کودکان ماجان

ماست ماجان به‌ عنوان یک منبع عالی از کلسیم، پروتئین و برخی ویتامین‌های موردنیاز کودکان شناخته می‌شوند.

اگرچه ماست ماجان برای بسیاری از خردسالان مناسب است اما برخی از کودکان ممکن است حساسیت یا آلرژی نسبت به لبنیات داشته باشند بنابراین، قبل از اضافه‌کردن ماست به رژیم غذایی آنها، والدین با مشورت یک پزشک متخصص کودک می‌توانند از مناسب ‌بودن مصرف این محصول برای فرزند خود اطمینان حاصل کنند.

جمع‌بندی

اگرچه در آغوش گرفتن نوزاد برای اولین بار و مشاهده رشد هر فرزندی برای والدینش لذت‌بخش است، اما در این مسیر مشکلات گوناگونی مواجه وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها انتخاب غذای کمکی پس از 4 یا 6 ماهگی است. غذای کمکی باید فاقد هرگونه مواد نگهدارنده شیمایی باشد تا سلامت فیزیکی و روانی فرزند تامین شود. با مصرف محصولات بدون نگهدارنده در کودکان سلامت فرزند خود را تامین کنید.محصولات ماجان از سالم‌ترین مواد طبیعی و بدون هیچ‌گونه ماده نگهدارنده‌ای تهیه می‌شوند. مصرف این محصولات به رشد و توسعه سالم کودکان کمک می‌کند و وضعیت سلامت آنها را بهبود می‌‌بخشد. این محصولات برای تقویت سیستم ایمنی کودکان و جلوگیری از بروز بیماری‌ها و عفونت‌ها مناسب هستند.

چگونه متوجه شوم که کدام ماده نگهدارنده‌ای در غذاها وجود دارد؟

ماده نگهدارنده‌ای که مستقیماً در غذاها استفاده می‌شود، در برچسب مواد تشکیل‌دهنده محصول با نام شیمیایی‌ خود ذکر می‌شود. با این حال، افزودنی‌های غیرمستقیم که در بافت بسته‌بندی نیز وجود دارد، در برچسب‌های مواد تشکیل‌دهنده ذکر نشده‌اند. این مورد می‌تواند شامل مواد شیمیایی از جمله پلاستیک، چسب، رنگ، کاغذ، مقوا و انواع مختلف پوشش‌ها باشد.

آیا مواد نگهدارنده مضر هستند یا مفید؟

بسته به نوع ماده نگهدارنده و نحوه استفاده از آنها، در واقع می‌توانند بسیار مفید باشند. اما در صورت استفاده نادرست یا زیاد، مواد نگهدارنده بسیار مضر هستند. برای جلوگیری از هر گونه سردرگمی، بهتر است از هرگونه نگهدارنده غیرطبیعی به طور کامل اجتناب کنید.

آیا استفاده از BPA در محصولات غذایی کودکان مشکلی ایجاد می‌کند؟

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از BPA را در بسته‌بندی محصولات کودکان ممنوع کرده است. بسیاری از شرکت‌ها به صورت داوطلب، BPA را از محصولات خود حذف کرده‌اند، اما در بسیاری از موارد آن را با ماده شیمیایی بیسفنول جایگزین‌ کرده‌اند که ممکن است اثرات مشابهی بر سلامتی کودک داشته باشد.

چرا نباید از مواد نگهدارنده استفاده کرد؟

یکی از مضرترین اثرات مواد نگهدارنده بر روی مواد غذایی، تبدیل آنها به عوامل سرطان‌زا است. برخی از مواد غذایی از نیتروزامین‌ها تشکیل شده است که یک ماده نگهدارنده حاوی نیتریت‌ها و نیترات‌ها است که ترکیبش با اسید معده، عامل ایجاد‌کننده سرطان است.

فواید غذاهای بدون نگهدارنده چیست؟

مصرف مواد غذایی بدون مواد نگهدارنده مزایای زیادی دارد. مواد غذایی بدون مواد نگهدارنده عموماً سالم‌تر هستند زیرا حاوی مواد شیمیایی مضر نیستند. همچنین این غذاها معمولاً تازه‌تر و خوشمزه‌تر هستند. در واقع با مصرف محصولات بدون نگهدارنده در کودکان سلامتی کودک خود را تضمین می‌کنید.