به دنیا آمدن فرزند عزیزمان، شیرین‌ترین اتفاق زندگی ما است، اما با تولد او انبوهی از سوالات بی‌پایانی پیش می‌آید که، تغذیه سالم یکی از مهم‌ترین مسائل محسوب می‌شود. در صورتی که برای تغذیه نوزادمان نتوانیم از شیر مادر استفاده کنیم و استفاده از شیر خشک تنها گزینه پیش روی ما باشد، یا اینکه بعد از 6 ماهگی بخواهیم کودکمان را با آب آشامیدنی آشنا کنیم، استفاده از آب آشامیدنی مخصوص نوزاد که بالاترین درجه سلامت و کیفیت را داشته باشد، اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

اینجاست که اطمینان به یک برند تخصصی تولید‌کننده مواد غذایی کودک می‌تواند بسیاری از نگرانی‌های والدین برای سلامتی کودک‌شان را از بین ببرد. برند ماجان با تولید انواع مواد و محصولات غذایی مخصوص کودکان مانند آب ماجان در تلاش است که همراه والدین در رشد و پرورش کودکشان باشد و به رشد فرزندانی سالم کمک کند. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا پاسخی مناسب به این پرسش که آب ماجان چیست کسب کنید و با این محصول سالم برای کودک و نوزاد بیشتر آشنا شوید.

اهمیت استفاده از آب سالم برای سلامت نوزادان

چرا والدین باید اهمیت استفاده از آب سالم برای نوزادان را جدی بگیرند؟

مصرف آب برای ادامه زندگی کودکان به همان میزانی که ضروری است، می‌تواند خطراتی هم به همراه داشته باشد. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا مصرف آب ممکن است برای نوزادان خطرناک باشد یا این ب که مصرف چه نوع آب‌هایی برای نوزادان مضر هستند؟

به طور کلی می‌توان گفت مصرف آب آشامیدنی ناسالم برای انسان به خصوص نوزادان و کودکان عواقب شدیدی مانند ایجاد مشکلات گوارشی، انواع بیماری‌ها، اختلال در رشد‌و‌نمو، اختلالات عصبی، ضعف سیستم ایمنی و افزایش خطر مرگ‌و‌میر را به همراه دارد که به صورت مختصر می‌توان مهمترین مشکلات ناشی از استفاده آب ناسالم را به شرح زیر برشمرد:

  1. مشکلات گوارشی: مصرف آب آشامیدنی نا‌سالم خطر ابتلا به اسهال، استفراغ و… را در کودکان بیشتر می‌کند و در نهایت می‌تواند منجر به کم‌آبی و سوءتغذیه بدن او شود.
  2. بیماری‌های منتقله از طریق آب: آب آلوده اغلب حاوی باکتری‌های مضر، ویروس‌ها، انگل‌ها یا آلاینده‌های شیمیایی است که می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های ناشی از مصرف آب مانند وبا، تیفوئید (حصبه)، هپاتیت A و روتاویروس که عامل اصل اسهال در کودکان است، شود و به طور کلی تمام این بیماری‌ها، تهدید بزرگی برای زندگی نوزدان هستند.
  3. اختلال در رشد و ‌نمو: ممکن است نوزادان با مصرف آب ناسالم در معرض سموم یا آلاینده‌هایی قرار بگیرند که مانع رشد آنها شود.
  4. اختلالات عصبی: برخی از آلاینده‌های مضر آب مانند سرب، آرسنیک یا جیوه برای رشد مغز و سیستم عصبی کودک ضرر دارند. قرار گرفتن در معرض این سموم از طریق آب آشامیدنی ناسالم می‌تواند ریسک ابتلا به مشکلات شناختی و رفتاری، ناتوانی‌های یادگیری و تاخیرهای رشدی طولانی‌مدت را تشدید کند.
  5. ضعف سیستم ایمنی: به دلیل اینکه سیستم دفاعی نوزاد هنوز به تکامل نرسیده است، مصرف آب آلوده ممکن است موجب عفونت‌های متوالی شده و سلامتی کودک را در دراز‌مدت به خطر بیندازد.
  6. افزایش خطر مرگ‌و‌میر: بیماری‌های و عوارض ناشی از آب آلوده می‌تواند منجر به مرگ شود.

آشنایی با خطرات مصرف آب ناسالم برای کودکان به ویژه نوزادان باعث می‌شود والدین به اهمیت استفاده از آب آشامیدنی مناسب برای فرزند خود بیش‌تر از پیش دقت کنند.

از چند ماهگی به نوزاد آب بدهیم؟ چقدر به نوزاد آب دهیم؟

 از چند ماهگی به نوزاد آب بدهیم؟ چقدر به نوزاد آب دهیم؟

قبل از اینکه با معیارهای آب مناسب برای نوزادان و کودکان آشنا شوید بهتر است به این پرسش پاسخ دهیم که چه زمانی باید مصرف آب آشامیدنی را برای کودک خود شروع کنیم. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، تا قبل از 6 ماهگی به هیچ‌گونه آب آشامیدنی نیاز ندارند و تنها نوزادانی که مجبورند از شیر خشک مصرف کنند، می‌توانند از آب برای تهیه همان شیر خشک استفاده کنند.

با شروع غذاهای جامد در کنار شیر مادر یا شیر خشک می‌توانید استفاده از آب را آغاز کنید، می‌توانید به کودک خود روزانه 0.5 تا 1 فنجان آب بدهید. البته بهتر است فرزند خود را با آب به صورت جرعه جرعه و با فنجان آشنا کنید تا مهارت‌های نوشیدن نوزاد تقویت شود.

با مضرات آب دادن به نوزاد قبل از 6 ماهگی آشنا شویم

چرا تا پیش از 6 ماهگی نمی‌توان یا بهتر است بگوییم نباید به نوزاد آب داد؟ احتمالا این توصیه را تا الان زیاد شنیده‌اید که نوشیدن آب یکی از مفیدترین راه‌ها برای حفظ سلامتی ماست، اما چنین توصیه‌ای برای کودکان زیر شش ماه درست نیست. شیر مادر یا شیر خشک تنها و کامل‌ترین غذا برای نوزدان زیر 6 ماه است و حتی استفاده از آب آشامیدنی برای نوزادان در آب‌و‌هوای گرم هم ممنوع است.

بالای 80 درصد ترکیبات شیر مادر یا شیر خشک (در صورتی که طبق دستورالعمل روی بسته تهیه شود) از آب تشکیل شده است و والدین می‌توانند مطمئن باشند که آب مورد نیاز بدن فرزندشان از طریق شیر تامین می‌شود. نوزاد معده بسیار کوچکی دارد و نوشیدن آب، معده او را پر می‌کند و در نتیجه میل نوزاد به خوردن شیر کمتر می‌شود.

بهترین آب آشامیدنی برای نوزادان و کودکان

بهترین آب آشامیدنی برای نوزادان و کودکان چه ویژگی‌هایی دارد؟

حال به سوال اصلی خود برگردیم که از آب با چه کیفیتی برای تغذیه فرزند خود استفاده کنیم؟ آیا می‌توانیم مستقیم از آب آشپزخانه به صورت نجوشیده استفاده کنیم یا بهتر است برای نوزاد خود بطری آب معدنی بخریم؟ مصرف آب معدنی برای نوزادان توصیه می‌شود؟ آیا آب مصرفی برای نوزاد باید فاقد هر گونه مواد معدنی باشد؟

این سوالات تنها قسمت کوچکی از نگرانی‌های والدینی است که به تازگی به خانواده‌شان نوزادی شیرین اما با چالش‌های فراوان اضافه شده است. بر اساس استانداردهای پزشکی، به والدین توصیه می‌شود که برای تغذیه فرزندشان از آب با درجه املاح (TDS) کم یا متوسط استفاده کنند.

بهتر است با استانداردهای تعریف‌شده برای آب بیشتر آشنا شوید. آب‌ها با توجه به به منشا خود ممکن است شامل املاح مختلف باشند. اگر غلظت آنها به اندازه کافی بالا باشد و آب به مقدار مناسب مصرف شود، می‌توانند منبع مهمی برای تامین برخی عناصر مهم در رژیم‌غذایی انسان باشند.

با توجه به ترکیبات مواد حل‌شده در 1 لیتر آب می‌توان درجه املاح آب را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  1. آب با درجه املاح بسیار کم: زیر 50 میلی‌گرم در 1 لیتر.
  2. آب با درجه املاح کم: از 50 تا 500 میلی‌گرم در 1 لیتر.
  3. آب با درجه املاح متوسط: از 500 تا 1500 میلی‌گرم در 1 لیتر.
  4. آب با درجه املاح معدنی بسیار: بالای 1500 میلی‌گرم در 1 لیتر.

همه آب‌ها را نمی‌توانیم برای کودکان به‌ویژه نوزادان استفاده کنیم و هنگام خرید آب برای نوزاد خود باید با دقت به لیبل محصول و ترکیبات املاح آن توجه کنیم. و در اینجاست که اهمیت مصرف آب آشامیدنی مناسب برای نوزادان بیشتر از قبل مشخص می‌شود.

آب با ترکیب معدنی متعادل بهترین انتخاب برای کودکان است. در واقع استفاده از آب‌های کم‌سدیم و کم‌سولفات که میزان یون‌های سدیم و سولفات در آنها از 20 میلی‌‌گرم در لیتر بیشتر نباشد، نه تنها برای آماده‌سازی شیر خشک و نوشیدن آب، بلکه برای تهیه وعده‌های غذایی هم توصیه می‌شود. کودکان باید همیشه به آب آشامیدنی دسترسی داشته باشند بنابراین بهتر است همیشه یک فنجان یا بطری آب در دید کودک خود قرار دهیم.

آب ماجان چیست

آب ماجان چیست؟

اکنون که تا اینجای متن همراه ما بودید، دیگر زمان آن رسیده که به سوال مهم آب ماجان چیست جواب بدهیم. آب ماجان اولین و تنها آب مناسب شیرخواران و کودکان در ایران است. آب آشامیدنی ماجان سالم‌‌ترین آبی است که می‌توانید برای تغذیه کودک از آن استفاده کنید.

با استفاده از جدیدترین تکنولوژی استریلیزاسیون آب با فیلترهای سلولزی آنتی باکتریال و کامل‌ترین روش رفع آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی در ایران، آب آشامیدنی ماجان عاری از هر گونه عامل سرطان‌زا مانند سرب، جیوه، نیترات و نیتریت است.

میزان املاح موجود در آب ماجان 70 میلی‌گرم در یک لیتر است که آن را در دسته آب‌های با املاح کم قرار می‌دهد. میزان املاح موجود در این آب نسبت به تمامی رقبای داخلی خود کمتر است و والدین با اعتماد به برند ماجان می‌توانند با خیال آسوده از این محصول برای تغذیه فرزند خود استفاده کنند.

همچنین هر چقدر میزان املاح آب کمتر باشد، میزان حلالیت محصولات پودری بیشتر می‌شود. بنابراین حلالیت بالای محصولات پودری، یکی از امتیازات برجسته این آب مناسب شیرخواران است.

روند تولید آب ماجان با حساسیت و نظارت بسیار بالایی انجام می‌شود. همچنین بسته‌بندی این محصول از نوع تتراپک آکوا است که آن را به تنها آب موجود در ایران با این نوع بسته‌بندی تبدیل می‌کند.

بنابراین درصورتی که سن نوزادمان کمتر از 6 ماه و از خوردن نعمت شیر مادر محروم است، می‌توانیم با اطمینان خاطر از یک روزگی برای تهیه شیر خشک از آب ماجان استفاده کنید. زمانی که فرزندمان 6 ماهه شد، در کنار تغذیه از شیر مادر یا شیر خشک، برای تهیه غذای جامد یا در کنار غذای کمکی می‌توانید از آب آشامیدنی ماجان استفاده کنید.

آیا باید از آب جوشیده برای نوزاد استفاده کنیم؟

پزشکان کودکان توصیه می‌کنند که برای تغذیه نوزاد خود حتما آب را بجوشانیم. نوزادان در ابتدای تولد سیستم دفاعی ضعیفی دارند و جوشاندن آب هر گونه میکروب را از بین می‌برد. استفاده از آب آشامیدنی آشپزخانه بدون جوشاندن برای نوزادان ممنوع است و برای حفظ سلامتی‌شان توصیه نمی‌شود. حتی اگر از آب معدنی برای تغذیه نوزاد خود استفاده می‌کنیم، حتما باید آب را بجوشانید.

سوال دیگری که ممکن است مطرح شود این است که تا چند ماهگی باید به کودک آب جوشیده داد؟ زمانی که کودک 6 ماهه شد و غذاهای کمکی جامد را شروع کردید، می‌توانید از آب بدون نیاز به جوشاندن برای تغذیه کودک خود استفاده کنید. دقت کنید به منظور حفظ سلامتی فرزند خود، کلیه ظروفی که برای نگهداری آب جوش خنک‌شده استفاده می‌کنید به صورت مداوم باید حتما استریل شوند.

آیا آب ماجان نیاز به جوشاندن دارد؟

حالا که کامل پاسخ سوال آب ماجان چیست را با هم مرور کردیم. نوبت آن رسیده که ببینم آیا آب ماجان نیاز به جوشیدن دارد یا نه؟

آب ماجان نیازی به جوشاندن ندارد. برای حفظ سلامتی فرزند خود اگر بسته‌بندی آب ماجان را بیش از 2 روز باز کردید، از آن استفاده نکنید چون ممکن است محصول در محیط آلوده‌ای قرار داشته باشد و آلوده شده باشد.

راهنمای خرید آب ماجان

خرید آب ماجان

احتمالا حالا که به اینجای مقاله رسیده‌اید و پاسخ سوال آب ماجان چیست را گرفته‌اید، می‌‌خواهید بدانید چطور می‌توانید آب ماجان را بخرید. غذای اصلی فرزند دلبندمان تا پایان یک سالگی، شیر مادر یا در صورت لزوم شیر خشک است و تا قبل 6 ماهگی مصرف آب آشامیدنی برای نوزاد (به غیر از زمانی که بخواهیم برای او شیر خشک تهیه کنیم) اکیدا ممنوع است.

پس از 6 ماهگی که کودک به تدریج با غذاهای جامد آشنا شد، می‌توانید از آب آشامیدنی استریلیزه برای تهیه غذای جامد یا برای آشامیدن به مقدار توصیه‌شده استفاده کنید. از آنجایی که رشدونمو نوزاد در یک سال اول زندگی‌اش بر وضعیت سلامتی او در دوران بزرگسالی تاثیر برجسته و غیرقابل انکاری دارد، پزشکان کودکان بر تهیه مواد غذایی مخصوص کودک با بالاترین کیفیت تاکید فراوانی می‌کنند بنابراین آب آشامیدنی که برای تهیه شیر خشک، نوشیدن و تهیه غذای کودک خود استفاده می‌کنید، باید استانداردهای لازم ذکر‌شده در این مقاله را داشته باشند.

برای خرید آب ماجان به عنوان سالم‌ترین آب موجود برای شیرخواران و کودکان کافی است به داروخانه‌های سطح شهرتان مراجعه کنید یا با مراجعه به صفحه مراکز فروش ماجان، بعد از انتخاب شهر خود لیست فروشگاه‌های معتبر برای خرید آب ماجان را ببینید یا به صفحه محصول آب ماجان مراجعه کنید و از آن‌جا به سایت‌های آنلاین فروش آب ماجان مراجعه کنید.

با خرید آب ماجان برای فرزند خود می‌توانید سالم‌ترین و با کیفیت‌ترین آب را برای او فراهم کنید. شما هم تجربه‌های خود را در مورد اهمیت استفاده آب مناسب کودک و پرسش‌هایی که دارید را با ما در میان بگذارید.