سفری که کودکان از زمان شروع امتحان کردن غذاهای جامد تا قطع کامل شیر مادر یا استفاده از شیر خشک تا تغذیه کامل با غذاهای جامد طی می‌کنند، سفری حساس و البته به همان اندازه هیجان‌انگیز است. اکثر افراد گمان می‌کنند اولین غذای کودک باید عاری از هر گونه طعم اضافه یا افزوده باشد، اما این ایده می‌تواند لزوما چندان درست نباشد.

در واقع، در حالی که نمک و شکر به عنوان افزودنی‌های قدغن در غذای کودکان محسوب می‌شوند، طعم‌های دیگری وجود دارند که می‌توانید به کودک خود معرفی کنید. این طعم‌ها از ادویه‌ها و گیاهان حاصل می‌شوند. با همین مقدمه، در این مطلب شما را با معرفی انواع ادویه برای کودکان آشنا می‌کنیم.

بهترین زمان معرفی انواع ادویه برای کودکان

استفاده از گیاهان و ادویه‌ها راهی عالی برای طعم دادن به وعده‌های غذایی کودک شماست و به او کمک می‌کند تا تنوع بیشتری را در رژیم غذایی خود تجربه کند. این در حالی است که شاید شما فکر کنید تازه بعد از شروع اولین غذای کمکی است که کودکتان با طعم‌های جدید آشنا می‌شوند.

باید به شما بگوییم که اینطور نیست و این تصور غلط است چون جنین، درست از همان اوایل بارداری مادر و در دوران شیردهی، طعم‌های مختلف را تجربه می‌کند و از گیاهان و ادویه‌هایی که در رژیم غذایی مادرش قرار دارد، بهره‌مند می‌شود. به همین دلیل است بهتر است مادران در دوران بارداری و در صورت شیردهی، تا آنجا که می‌توانند غذای متنوعی بخورند. این می‌تواند به شروع آشنایی کودک با طعم‌های خاص کمک کند.

هنگامی که کودک شما پس از 6 ماهگی به تدریج با طعم‌های جدید غذاهای جامد آشنا می‌شود، استفاده از اکثر گیاهان و ادویه‌ها در وعده‌های غذای او بی‌خطر است. آلرژی نوزادان به گیاهان و ادویه‌ها اتفاق رایجی نیست، اما اگر نگرانی دارید یا فکر می‌کنید فرزندتان ممکن است به یک ادویه خاص واکنش نشان بدهد، با یک متخصص تغذیه یا پزشک اطفال مشورت کنید.

بهترین توصیه این است که در ابتدای معرفی غذای جامد به نوزاد، با یک طعم و بافتی نرم شروع کنید، تا از شیر گرفتن روندی تدریجی داشته باشد و کودک طعم‌های خاص را یکی یکی تجربه کند. سپس می‌توانید به مرور گیاهان و ادویه‌ها را افزایش داده و تنوع آن‌ها را بیشتر کنید.

به یاد داشته باشید:‌ روند معرفی گیاهان و ادویه‌های جدید هم مانند معرفی غذاهای جامد است. اگر کودک شما فورا طعم‌های جدید را نمی‌پذیرد، دلسرد نشوید. برخی از کودکان ممکن است نسبت به تغییرات مزه حساس‌تر باشند. با این حال، از ارائه این طعم‌ها به کودک دست نکشید.

پذیرش غذاهای جدید در کودکان ممکن است بیش از 10 بار طول بکشد. در نتیجه، به تدریج و با مقادیر کم شروع کرده و ترکیب‌های مختلف را امتحان کنید. ممکن است متوجه شوید که فرزند شما ترکیب‌های خاصی را به ترکیب‌های دیگر ترجیح می‌دهد.

ادویه برای کودکان

مزایای ادویه برای کودکان

ارائه ادویه‌های مختلف به کودک شما کمک می‌کند تا به طیف گسترده‌ای از طعم‌ها عادت کند. همچنین آن‌ها را به سمت خوردن وعده‌های غذایی خانوادگی همراه شما سوق می‌دهد و اجتماعی‌تر می‌کند. نوزادان اغلب طعم‌های جدید را بهتر از کودکان بزرگتر می‌پذیرند. در نتیجه معرفی زود هنگام طعم‌های جدید به آشنایی آن‌ها با طعم‌ها کمک می‌کند و باعث می‌شود تا بعدا طعم‌های جدید را بپذیرند.

از دیگر مزایای معرفی انواع ادویه به کودکان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدون استفاده از شکر یا نمک به غذاها طعم می‌بخشد.
  • مواد مغذی بیشتر را به وعده‌های غذایی اضافه می‌کند.
  • بچه‌ها را به این ایده عادت می‌دهد که غذاها طعم‌های متفاوتی دارند.

بهترین گیاهان و ادویه‌ها برای کودکان

بهترین گیاهان و ادویه‌هایی که می‌توانید برای کودکتان استفاده کنید، همان‌ مواردی هستند که به طور منظم در وعده‌های غذایی خانوادگی استفاده می‌کنید. این بدان معنی است که می‌توانید مانند سایر اعضای خانواده، برای کودک خود غذاهای مشابهی تهیه کنید و او را به طعم و مزه غذاهایی که اغلب می‌خورید، عادت بدهید.

مصرف ادویه برای کودکان در مقادیر کم مناسب است. بررسی کنید که ادویه نمک اضافه‌ای نداشته باشد، زیرا برخی از ادویه‌های مخلوط (مانند پودر کاری یا پودر انبه) ممکن است در ترکیب خود حاوی نمک باشند.

برخی از طعم‌دهنده‌ها، ادویه‌ها و گیاهان مورد علاقه‌ای که می‌توانید به غذای کودکان اضافه کنید، عبارتند از:

  • زیره
  • زردچوبه
  • دارچین
  • آب لیمو
  • ریحان
  • پونه کوهی
  • گشنیز
  • جوز هندی
  • پودر نارگیل
  • ارده
  • رازیانه
  • آویشن
  • رزماری
  • پودر کاری ملایم
  • گرام ماسالا
خواص ادویه ها برای کودکان

خواص ادویه‌ها برای کودکان

کودک شما می‌تواند از طیف وسیعی از گیاهان و ادویه‌ها مانند دارچین،  جوز هندی، آویشن، پاپریکا و زردچوبه لذت ببرد. بنابراین از گنجاندن ادویه‌ها در غذای کودک و سهیم کردن او در وعده‌های غذایی خانوادگی نگران نشوید. همچنین آشنایی با خواص ادویه‌ها به شما کمک می‌کند که برای افزودن آن‌ها به غذای فرزند خود بیشتر ترغیب شوید.

خواص زردچوبه برای کودک

زردچوبه به هضم غذا کمک می‌کند و خواص ضد التهابی زیادی دارد. می‌توانید زردچوبه را به تمامی غذاها اضافه کنید تا راهی سریع و آسان برای تقویت طعم غذاها شود.

خواص پونه کوهی

پونه کوهی (اورگانو) چهار برابر بیشتر از بلوبری آنتی اکسیدان دارد و برای مبارزه با عفونت‌ها عالی است. مقداری پونه کوهی به غذاهای کودک خود اضافه کنید تا یک غذای سالم و مملو از طعم و مزه برای او آماده کنید.

خواص آویشن برای کودکان

آویشن سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های مهم برای سلامت کودک مانند ویتامین سی، ویتامین آ و سرشار از فواید مختلف برای سلامتی است. این گیاه خوشمزه می‌تواند هر غذایی را خوش‌طعم‌تر کرده و در عین حال برای سیستم ایمنی بدن کودک هم مفید باشد.

خواص دارچین

دارچین یک ادویه عالی برای تقویت خلق‌وخو و سرشار از آنتی اکسیدان است و می‌تواند به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی کمک کند. دارچین در بسیاری از غذاهای ایرانی از جمله خورشت قیمه و ته‌چین استفاده می شود و می‌توانید آن را به فرنی یا حریره کودک خود هم اضافه کنید.

خواص زنجبیل

زنجبیل یک ادویه محبوب است که به سوء هاضمه کمک کرده و با عفونت‌ها مبارزه می‌کند.

خواص نعنا

نعناع پاک‌کننده‌ای عالی برای دستگاه گوارش است و سوء هاضمه را تسکین می‌دهد. می‌توانید نعنا را به صورت تازه یا خشک، به ماست یا پوره سیب‌زمینی کودک به عنوان یک سوپر غذای مناسب کودک اضافه کنید.

خواص رزماری

این گیاه معطر، طعم فوق‌العاده‌ای به انواع غذا می‌دهد. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است و به محافظت از سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. چنانچه کودک شما طعم گوشت قرمز را دوست ندارد، می‌توانید آن را در هنگام پخت با رزماری طعم‌دار کنید تا بوی نامطبوع گوشت گرفته شود.

ادویه های ممنوعه برای غذای کودکان

گیاهان و ادویه‌های ممنوعه برای کودکان

در ابتدا بهتر است استفاده از برخی گیاهان و ادویه‌ها برای نوزادان و کودکان کم سن و سال حذف یا محدود شوند، این موارد عبارتند از:

  • فلفل هندی
  • فلفل چیلی
  • نمک
  • قند
  • سس‌های شور (مانند سس مایونز و سس سویا)
  • سس‌های شیرین (مانند سس چیلی تای)

وقتی صحبت از ادویه‌های تند و فلفلی به میان می‌آید، برخی از کودکان از همان ابتدا از این طعم‌ها استقبال می‌کنند، به خصوص اگر قبلا رژیم غذایی مادرشان هم پر از ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌ها بوده باشد. در واقع در برخی از فرهنگ‌ها، شروع از شیر گرفتن کودک با غذاهای طعم‌دار شده توسط فلفل قرمز معمول است.

با این حال بهتر است به صورت کلی تا زمانی که کودک شما با طیف گسترده‌ای از غذاها و طعم‌ها آشنا نشده است، با احتیاط فلفل و تندی را به غذای او اضافه کنید.

نکات مهم در معرفی ادویه برای کودکان

امیدواریم این مطلب مزایای استفاده از طعم‌دهنده‌های طبیعی در وعده‌های غذایی کودک را به شما نشان داده باشد. همچنین بهتر است که کودکتان را به خوردن مواد به همان شکلی که هستند -بدون طعم اضافی- عادت بدهید. این به این دلیل است که آن‌ها با آن طعم‌ها آشنا می‌شوند و برای خوردن آن‌ها به هیچ افزودنی نیاز ندارند.

در ادامه، برخی از نکات مهم در خصوص گیاهان و ادویه‌های مناسب برای کودکان را مرور می‌کنیم.

  1. از اضافه کردن طعم‌های جدید به غذای کودکان نگران نباشید، اما صبر کنید تا کودکتان ابتدا به طعم طبیعی غذاهای جامد عادت کند.
  2. بعد از اینکه کودکتان با طعم‌های طبیعی غذاها آشنا شد، طعم بخشیدن اضافی را با مقادیر کمی از گیاهان و ادویه‌های ملایم شروع کنید. سپس آن‌ها را به مرور متنوع کنید.
  3. از طعم‌ها و ادویه‌هایی استفاده کنید که به طور منظم در وعده‌های غذایی خانواده خود استفاده می‌کنید.
  4. اگر کودک شما فورا طعم‌های تازه را نپذیرفت، تسلیم نشوید. به تلاش خود ادامه دهید و نحوه استفاده از آن‌ها را تغییر دهید.
  5. از ادویه‌های بسیار تند مانند فلفل قرمز، نمک و شکر اضافه شده به انواع غذا خودداری کنید.
  6. اگر می‌خواهید از عصاره‌ گوشت یا مرغ در آشپزی استفاده کنید، می‌توانید گزینه‌های بدون نمک را پیدا کنید. حتی می‌توانید خودتان عصاره‌های طبیعی درست کرده و از قبل فریز کنید تا در هنگام نیاز، آماده داشته باشید.