علائم گرمازدگی در کودکان و ضرورت تهیه غذای کودک برای تابستان

در طول ماه‌های گرم تابستان، گرمازدگی یک عارضه جدی است که می‌تواند هر کسی، از جمله کودکان را تحت تاثیر قرار بدهد. شناخت علائم گرمازدگی در کودک، برای انجام اقدامات حیاتی و حفظ سلامتی آن‌ها بسیار مهم است.

اولین و بارزترین علامت گرمازدگی، دمای بالای بدن است که اغلب از 39.4 درجه سانتی‌گراد فراتر می‌رود. کودکانی که گرمازده می‌شوند، ممکن است پوست برافروخته‌ای داشته باشند که در هنگام لمس داغ است. تنفس سریع و ضربان قلب تند، برخی از علائم رایجی هستند که نشان‌دهنده تلاش بدن برای خنک شدن است. سرگیجه، سردرد، حالت تهوع و استفراغ از دیگر علائم گرمازدگی کودک و نوزاد هستند.

همچنین تغییرات در رفتار، مانند سردرگمی، بی‌حوصلگی و خستگی هم از دیگر شاخص‌ها هستند.

فقط خوب است دقت کنید نکات و غذاهایی که در ادامه ذکر می‌شود برای کودکان بالاتر از شش ماه است و یادتان باشد طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت (WHO) شیر مادر بهترین غذای اول برای نوزادان شیرخوار است. تا شش ماهگی، شیر مادر تمام نیازهای غذایی نوزاد را برطرف می‌کند بنابراین اگر نوزاد شما گرمازده شده‌است حتما باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید و در طول دوران گرمازدگی نوزاد نسبت به تغذیه کامل با شیر مادر دقت کافی داشته باشید.

غذای کودک برای تابستان

بیماری‌های تابستانی کودکان و نحوه پیشگیری از آن‌ها با تغذیه مناسب تابستان

در اینجا برخی از شایع‌ترین بیماری‌های تابستانی در کودکان را که باید مراقب آن‌ها باشید، ذکر می‌کنیم. این بیماری‌ها و آسیب‌ها عبارتند از:

1. آفتاب سوختگی و گرمازدگی

قبل از بیرون بردن کودکتان، حتما به آن‌ها ضد آفتاب بزنید. برای کودکتان از لباس‌های سبک‌وزن و پوشیده استفاده کنید تا از پوست آن‌ها در معرض آفتاب محافظت کند.

در ساعات اوج آفتاب (از 12 ظهر تا 4 بعد از ظهر) تا حد امکان فرزندان خود را از خانه بیرون نبرید و در صورت لزوم حتما از سایه عبور کنید.

2. کم‌آبی بدن

برای جلوگیری از کم‌آبی بدن، بچه‌ها را به نوشیدن آب فراوان در طول روز تشویق کرده و مصرف نوشیدنی‌های قندی را برای کودکان خود محدود کنید.

3. مسمومیت غذایی

غذاهای فاسد شدنی را در یخچال نگهداری کنید و از گذاشتن آن‌ها برای مدت طولانی در دمای گرم خودداری کنید.

والدین و مراقبان کودک می‌توانند با انجام اقدامات پیشگیرانه، به فرزندان خود کمک کنند تا در طول فصل گرم سال سالم بمانند و از تابستانی مملو از سرگرمی و بدون بیماری لذت ببرند.

خوراکی های تابستانی

انواع خوراکی‌های تابستانی برای فصل تابستان

در اینجا فهرستی از 10 خوراکی تابستانی را به شما معرفی می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم این غذاها را در تغذیه تابستان امسال کودک خود بگنجانید.

1. انبه

پادشاه میوه‌های تابستانی، یعنی انبه، به راحتی هضم می‌شود و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و کربوهیدرات‌هایی است که برای بینایی مفید است. علاوه بر این، به بهبود رشد مغز کمک کرده و از کودک شما در برابر گرمازدگی محافظت می‌کند.

انبه را می‌توان به نوزادان بالای شش ماه داد، مشروط بر اینکه انبه کاملا رسیده را انتخاب کرده و الیاف درشت را از قبل جدا کنید.

2. آب نارگیل

سپری کردن تابستان ممکن است منجر به از دست دادن شدید آب و املاح به دلیل تعریق شود که می‌توان آن را با یک لیوان آب نارگیل تازه، دوباره جبران کرد.آب نارگیل حاوی الکترولیت‌های لازم برای هیدراته نگه داشتن بدن کودک است.

آب نارگیل برای نوزادان بالای شش ماه به راحتی قابل هضم است، به خصوص که اسید لوریک موجود در آن شبیه به شیر مادر است. علاوه بر این، کاملا بی‌خطر و استریل است و نیازی به پخت و پز ندارد. می‌توانید آن را مستقیما به کودک بدهید، یا می‌توانید از آن برای تهیه سایر وعده‌های غذایی کودک مثل انواع حریره‌ها استفاده کنید.

3. ماست و دوغ

مصرف ماست به اشکال مختلف آن می‌تواند به خنک شدن بدن کمک کند. دوغ منبعی از کلسیم، پروتئین و همچنین سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین ب 12، پتاسیم، کلسیم، ریبوفلاوین و فسفر است بنابراین خوب است از آن در برنامه غذایی تابستان کودک استفاده کنید. بهتر است حتما برای کودک خود ماست پروبیوتیک که ماستی مقوی است استفاده کنید.

4. لیموناد و موهیتو

لیموناد سرشار از ویتامین ث است. این نوشیدنی خوش‌طعم تابستانی بدن را خنک می‌کند، به هضم غذا کمک می‌کند و یبوست را درمان می‌کند. همچنین سلامت پوست و دندان کودکان را بهبود می‌بخشد. یادتان باشد برای تهیه لیموناد یا موهیتوی کودک خود می‌توانید از آب سالم ماجان که مناسب کودکان است استفاده کنید.

5. خیار

تابستان‌ها باعث از دست دادن آب در بدن می‌شود. در نتیجه ضروری است که میوه‌ها و سبزیجات غنی از آب را برای کودک خود انتخاب کنید. خیار تقریباً 96 درصد آب دارد و به هیدراته ماندن بدن کمک می‌کند. معمولا کودکانی که در شرف دندان درآوردن هستند، از خوردن خیار استقبال می‌کنند چراکه خارش لثه‌های آنان را تسکین می‌دهد.

6. گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین‌های آ، ب 2، ث، فولات، فیبر و پتاسیم است و از کودک شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند. برای کمک به تقویت استخوان‌ها، جلوگیری از گرمازدگی و بهبود هضم غذا، گوجه‌فرنگی را به صورت خام یا به عنوان آبمیوه برای کودک خود سرو کنید.

به دلیل اسیدیته بالا، متخصصان کودک توصیه می‌کنند گوجه‌فرنگی را در حدود 10 ماهگی به بعد به کودک خود معرفی کنید.

7. بروکلی بخارپز

این سبزی پر فیبر و معدنی با دارا بودن حدود 90 درصد آب، برای مصرف در فصل تابستان بسیار ایده‌آل است. به علاوه، کلم بروکلی به بهبود بینایی و حفظ سطح قند خون کمک می‌کند. بروکلی‌ها را پس از شستن و ضدعفونی کردن، بخارپز کرده یا کمی تفت بدهید و به عنوان میان‌وعده برای کودک خود سرو کنید.

8. بستنی یخی

یکی دیگر از خوراکی‌های مورد علاقه تابستانی، انواع بستنی‌های یخی است. این خوراکی برای آب‌رسانی بدن و ترغیب اشتهای از دست رفته به غذا عالی است! به سادگی میوه‌های تازه فصل را پوره کرده و فریز کنید تا بستنی‌های سالم خود را برای کودکانتان درست کنید. البته می‌توانید برای تهیه بستنی از مقداری شیر یا ماست هم استفاده کنید. بهتر است برای تهیه این نوع بستنی حتما از شیر مخصوص کودکان استفاده کنید.

9. آب هندوانه

آب هندوانه یکی دیگر از نوشیدنی‌های آب‌رسان برای نوزادان و کودکان نوپا در فصل تابستان است. هندوانه علاوه بر فاکتور آب‌رسانی، حاوی مقدار زیادی ویتامین، به ویژه ویتامین‌های آ و ب کمپلکس است. هندوانه همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به از بین بردن سموم کمک می‌کند.

توصیه می‌شود هندوانه را بعد از 8 ماهگی به برنامه غذایی کودکتان اضافه کنید، زیرا در برخی موارد ممکن است واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند.

10. آناناس

با توجه به اینکه نزدیک به 88 درصد از میوه آناناس را آب تشکیل می‌دهد، یک آب‌رسان عالی و یک انتخاب ایده‌آل برای تابستان‌های گرم است. اما این تنها مزیت آن نیست؛ آناناس غنی از ویتامین ث است.

آناناس همچنین به دلیل داشتن آنزیمی به نام بروملین، دارای خواص ضد التهابی است. برای سلامت پوست عالی است و بدن را از سموم پاک می‌کند. آناناس بخاطر فیبر بالایی که دارد به هضم غذا کمک می‌کند.

آناناس را می‌توان به نوزادان بالای 6 ماه داد. اما اگر کودک شما سیستم گوارشی حساسی دارد یا سابقه خانوادگی آلرژی دارید، توصیه می‌شود تا یک سالگی صبر کنید.

غذای کودک برای تابستان

پیشنهاد چند غذای کودک برای تابستان

در بخش بالا، به تعدادی از بهترین خوراکی‌هایی اشاره کردیم که در فصل تابستان می‌توانید برای کودکان خود سرو کنید. در ادامه چند نوع غذا را هم با استفاده از ترکیبات بالا به شما پیشنهاد می‌کنیم که در این تابستان می‌توانید در برنامه غذایی کودک خود و کل اعضای خانواده قرار دهید.

سالاد ماکارونی، غذای جذاب کودک برای تابستان

سالاد ماکارونی، ترکیبی رنگارنگ از ماکارونی به همراه سبزیجات مختلف است که ظاهر جذابی دارد و اکثر بچه‌ها آن را دوست دارند. برای اینکه ارزش غذایی سالاد ماکارونی خود را بالاتر ببرید، از ماکارونی‌های غلات کامل استفاده کرده و به جای سس مایونز، از ترکیب ماست مناسب کودکان و ادویه‌هایی مانند آویشن و تخم گشنیز به همراه آب لیموی تازه استفاده کنید.

همچنین می‌توانید پروتئین این سالاد را از طریق سینه مرغ یا بوقلمون پخته و ریش شده تامین کنید.

سالاد میوه، غذای سالم کودک برای تابستان

میوه‌ها یکی از مهم‌ترین مواد غذایی هستند که لازم است در رژیم غذایی روزانه کودکان قرار بگیرند. با این حال، برخی از کودکان نسبت به خوردن میوه‌ها مقاومت می‌کنند یا میلی به خوردن میوه ندارند. چنانچه کودک شما هم در مقابل خوردن میوه‌ها مقاومت می‌کند، آن را به روش‌های مختلف برای او جذاب کنید. یکی از این روش‌ها، درست کردن انواع سالاد میوه با میوه‌های فصل است.

برای درست کردن سالاد میوه تابستانی، میوه‌های در دسترس فصل تابستان مثل هندوانه، انگور، گلابی، هلو و شلیل را به اندازه‌های کوچک خرد کرده و به کودک خود بدهید. می‌توانید برای افزودن جذابیت بیشتر به این سالاد، میوه‌ها را با استفاده از قالب‌های مخصوص به شکل‌های مختلف قالب بزنید. فقط توجه داشته باشید که اندازه میوه‌ها، با سن کودک شما و توانایی او برای خوردن غذاهای جامد مطابقت داشته باشد. همچنین انگورها را حتما از وسط برش بزنید و در صورت امکان هسته‌های درشت آن‌ها را خارج کنید تا باعث خفگی کودک نشود.

دسر ماست و میوه، غذای کودک مقوی برای تابستان

دسر ماست و میوه از آن دسته خوراکی‌های جذابی است که هم برای وعده صبحانه و هم به صورت میان وعده می‌توانید به کودک خود بدهید. برای درست کردن این غذای خوشمزه، انواع میوه‌های فصل به ویژه هلو یا توت فرنگی را پوره کرده یا خرد کنید. سپس میوه‌ها را با ماست مخصوص کودکان ماجان ترکیب کرده و به کودک بدهید.

چنانچه کودک شما بالاتر از 1 سال دارد، می‌توانید این ماست را با کمی عسل هم شیرین کنید.

آب ماجان، بهترین گزینه برای هیدراته ماندن کودکان

آب ماجان، بهترین گزینه برای هیدراته ماندن کودکان در تابستان

آب ماجان اولین و تنها آب آشامیدنی مخصوص شیرخواران و کودکان است که در بازار ایران عرضه شده است. این آب مناسب کودکان از روش‌های مختلفی همچون فیلترهای سلولزی آنتی باکتریال که پیشرفته‌ترین روش گندزدایی در دنیاست، برای استریلیزاسیون خود استفاده می‌کند. در نتیجه این محصول حاوی هیچ نوع آلودگی و باکتری نبوده و برای دادن آب به کودک خود، نیازی به جوشاندن آن ندارید.

در نتیجه می‌توانید در این تابستان، کودک خود را با آب ماجان سیراب کرده و جلوی از دست رفتن آب بدن او را بگیرید.

انتخاب و تهیه غذای مناسب کودک برای تابستان، راه سلامت کودک در این فصل

در فصل تابستان از انواع میوه‌ها و سبزیجات فصل در رژیم غذایی کودکتان استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که کودک شما محتوای آب لازم را برای هیدراته ماندن دریافت می‌کند.