پروبیوتیک‌ها، میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که اگر در مقادیر مناسب به مصرف برسند، می‌توانند تاثیرات مثبتی در سلامت بدن داشته باشند. تامین این باکتری‌های مفید برای کودکان به‌ویژه آن‌هایی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند هم درست مثل بزرگسالان ضروری است؛ بنابراین در ادامه این مطلب از مجله ماجان هر آنچه باید در خصوص پروبیوتیک و تاثیر مصرف پروبیوتیک در کودکان بدانید را بررسی و جمع‌آوری کرده‌ایم. قبل از هر چیز خوب است به طور کامل‌تر بدانیم که پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده (باکتری) هستند که در روده انسان زندگی می‌کنند و فوایدی همچون کمک به هضم غذا و محافظت در برابر برخی میکروب‌ها را در سلامت انسان دارند. ممکن است شنیده باشید که برخی به آن‌ها نام «باکتری خوب» هم می‌دهند.

به طور کلی پروبیوتیک‌ها در برخی غذاها همچون انواع ماست و پنیر به صورت کلی وجود دارند اما امروزه در مکمل‌های غذایی هم یافت می‌شوند. اگرچه معمولا گفته می‌شود که پروبیوتیک‌ها برای بزرگسالان فواید دارند، اما با مطالعات انجام شده می‌توان گفت اثرات پروبیوتیک در کودکان و نوزادان هم بسیار مهم است و والدین باید به ضرورت مصرف آن دقت داشته باشند.

آیا پروبیوتیک‌ها باید در رژیم غذایی کودک شما گنجانده شود؟

میکروبیوم انسان شامل مجموعه وسیعی از میکروارگانیسم‌ها از جمله باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها است که روی و در بدن انسان زندگی می‌کنند. میکروبیوم کودکان در رحم و در اوایل دوران کودکی رشد می‌یابند. گفته می‌شود که یک میکروبیوم ناسالم مسئول بسیاری از بیماری‌ها است و اینجاست که پروبیوتیک‌ها در سالم نگه داشتن میکروبیوم کودکان نقش دارند و به طور کلی پروبیوتیک‌ها یک درمان طبیعی محبوب برای کودکان هستند.

اگرچه مطالعات انجام شده در خصوص اثرات و تاثیر پروبیوتیک در کودکان کافی نیست و مطالعات بیشتری برای اثبات فواید و خطرات استفاده از پروبیوتیک در کودکان مورد نیاز است اما برخی از تحقیقات دلگرم‌کننده در خصوص تاثیر مصرف پروبیوتیک در کودکان نشان داده که پروبیوتیک‌ها ممکن است به درمان بیماری التهابی روده کمک کنند و همچنین ممکن است مدت زمان اسهال ناشی از گاستروانتریت (Gastroenteritis) را کاهش دهند.

یک بررسی تحقیقی دیگر هم در سال 2015 ثابت کرده که پروبیوتیک‌ها در کاهش بروز و مدت زمان عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی در کودکان مورد مطالعه موثر هستند و به همین دلیل اغلب پزشکان معتقدند مصرف غذاهای حاوی پروبیوتیک یا حتی مکمل‌های پروبیوتیک به کاهش عوارض مصرف آنتی بیوتیک و در نتیجه کاهش غیبت از مدرسه به دلیل سرماخوردگی در کودکان نقش اساسی دارند.

پس به طور کلی می‌توان گفت درست است که هیچ پاسخ روشنی در مورد این‌که آیا باید به کودک خود مکمل‌ها و داروهای پروبیوتیک به خصوص برای مدت طولانی بدهید، وجود ندارد اما مصرف غذاهای حاوی پروبیوتیک در سلامت کودکان موثر است پس خوب است مصرف غذاهای مناسب کودک حاوی پروبیوتیک را در برنامه غذایی کودک خود قرار دهید.

فواید و تاثیر پروبیوتیک در کودکان

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، برخی تحقیقات نشان داده‌‎اند که پروبیوتیک‌ها به پیشگیری یا کاهش اسهال در کودکان کمک می‌کنند، به خصوص زمانی که ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باشد. پروبیوتیک‌ها همچنین ممکن است به کاهش علائم قولنج در نوزادان کمک کنند. اما یکی از جالب‌ترین تاثیرات مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک برای کودکان این است که می‌تواند در بهبود اگزما هم موثر باشد.

پروبیوتیک‌ها برای کودکان: عوارض جانبی

پروبیوتیک‌ها عموما برای کودکان بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند زیرا از میکروب‌هایی که قبلا در بدن یافت می‌شوند استفاده می‌کنند. اما بهتر است در مصرف آن حتما دقت کنید و حتی با پزشک کودک خود مشورت کنید.

کدام غذاها حاوی پروبیوتیک هستند؟

به طور کلی، متخصصان اطفال توصیه می کنند که کودکان به جای استفاده از مکمل‌های بدون نسخه، پروبیوتیک‌ها را از غذاها دریافت کنند. غذاهایی که دارای پروبیوتیک هستند عبارتند از:

  • کفیر، نوشیدنی تخمیر شده شیر
  • ماست که غلیظ‌تر از کفیر است
  • نان خمیر مایه

برخی از این غذاها ممکن است برای کودکان مفید باشد، مانند خوردن یک فنجان ماست شیرین شده با میوه تازه یا یک قاشق چای‌خوری عسل. کفیر اما شاید گزینه مناسبی برای کودکان نباشد بنابراین استفاده از ماست حاوی پروبیوتیک می‌تواند گزینه خوبی برای بهره‌مند شدن از تاثیر پروبیوتیک در کودکان شما باشد.

محصولات حاوی پروبیوتیک مناسب کودکان و نوزادان موجود در بازار ایران

یکی از محصولات سالم برای کودکان ماست پروبیوتیک ماجان است. ماست حاوی پروبیوتیک کودکان ماجان یکی از گزینه‌های سالم برای برنامه غذایی کودک است.

ماست ماجان، پرچمدار محصولات لبنی در سفره غذایی کودک

مسلما دغدغه مطرح همه پدران و مادران، تهیه باکیفیت‌ترین مواد غذایی برای کودک‌تان است تا او بتواند دوره رشد خود را به‌خوبی طی کند. در این راستا، نباید از لبنیاتی مانند ماست‌ها که سرشار از پروتئین و اسید آمینه‌های ضروری هستند، غافل شد. در واقع این ترکیبات، ضمن کمک به رشد بهتر فرزند، از ابتلای او به عفونت، بیماری‌ها و کمبودهای تغذیه‌ای جلوگیری می‌کند.

جالب است بدانید که ماست ماجان، به‌شکل طبیعی مملو از کلسیم و انواع‌واقسام ویتامین‌های فرآوری‌شده است که بدن کودک‌تان را بهره‌مند از مزایای پزشکی خواهد کرد. اما مهم‌ترین ترکیب در فرمولاسیون این محصول لبنی، وجود انبوه باکتری مفید پروبیوتیک است. به همین دلیل است که توصیه اکیدی بر خرید چنین ماده لبنی و خوراندن آن به کودک داریم. پروبیوتیک تاثیراتی در بدن فرزندان شما دارد که شاید نمی‌دانستید و قرار بر این شده تا در عنوان بعد در این خصوص همراه ما باشید.

ماست ماجان، محصولی فاقد مواد مضر و نگهدارنده برای کودک

حالا که به ارزش غذایی این ماست، به‌دلیل وجود پروبیوتیک‌های آن پی بردید، نکته قابل بیان دیگر، به فرآوری طبیعی این محصول باز می‌گردد. به شما اطمینان می‌دهیم که در روند تولید این محصول لبنی از برند ماجان، به‌هیچ‌عنوان از گلوتن استفاده نشده است.

زمانی که کودک شما مبتلا به آلرژی گندم، بیماری سلیاک یا حساسیت‌های مختلف است، داشتن یک رژیم غذایی فاقد گلوتن، می‌تواند تغییرات مثبتی در سبک زندگی او داشته باشد. با درنظرگرفتن ماست برند ماجان، اطمینان حاصل می‌کنید که فرزند شما مواد مغذی ضروری را برای سلامت و تقویت ارگان‌های بدن خود از دست نمی‌دهد و درعین‌حال از مضرات گلوتن در امان خواهد بود.

ترکیبات و ویژگی‌‌هایی که ماست ماجان را به مکملی قدرتمند برای کودکان تبدیل کرده است

اگر می‌خواهید با اعمال یک تغییر مثبت در رژیم غذایی فرزندتان و جایگزینی محصولاتی سالم به‌جای موادی پردازش‌نشده، او را از دام عوارض کمبودهای تغذیه‌ای نجات‌بخش باشید، توصیه می‌کنیم که ماست‌های تولیدشده برند ماجان را به‌عنوان یک ماده اشتهاآور، خوش‌طعم و مفید در برنامه غذایی کودک بگنجانید.

جمع‌بندی

با درنظرگرفتن ماست ماجان در رژیم غذایی فرزندتان، او را از همه خواص شگفت‌انگیز محصولات لبنی بهره‌‌مند ساخته و کمبودهای تغذیه‌ای کودک را درخصوص باکتری‌های مفید پروبیوتیک رفع کنید.

ماست‌های تولیدی این برند، فاقد هرگونه مواد نگهدارنده و گلوتن است و ارزش غذایی آن به‌قدری بالاست که رشد مناسب، شادابی کودک و احتمال به صفررساندن اختلالات گوارشی را در او تضمین خواهد کرد.